Wednesday, 24 December 2014

BBC’s Kafkaesque response to complaint over Gaza coverage


Last month, the BBC sent an email to the UK-based campaigning organization Palestine Solidarity Campaign (PSC), which was almost comical in its arrogance.

It was a response to a complaint made by PSC in October that BBC online reports were referring to the Gaza ceasefire as holding, despite the fact that by the end of October, Israel had breached the ceasefire numerous times since it was signed on 26 August.

In fact, Israel has fired on Palestinians in Gaza almost on a daily basis.

In its initial complaint, PSC referred to the website of the Palestinian Centre for Human Rights (PCHR), which documents incidents of ceasefire breaches. These breaches had been collated in an article published by Middle East Monitor (MEMO), which reported that there was more than one Israeli attack on Gaza every day in September. The MEMO article was also included in PSC’s submission.

At the beginning of November, the BBC emailed to say: “You direct us to a non-BBC online report as evidence that the ceasefire has been violated by Israel. While we will not comment on the content or accuracy of what is published elsewhere, we would assure you that we are committed to due impartiality in respect of all our news reports and we are careful that this is maintained.”

There is more than a touch of Kafka about the first sentence of the BBC’s response, which seems to be suggesting that if anyone wants to prove that the ceasefire has been broken, and the BBC is wrong to say it is holding, then the proof that it has been broken must come from a BBC report — a report which doesn’t exist — as the BBC will not accept “a non-BBC online report as evidence.”

Laughable arrogance

And why won’t the BBC accept non-BBC reports as evidence that Israel has been continually violating the August truce? Because, as the email’s second sentence indicates, the BBC feels it can’t trust the veracity of any news or factual sources other than its own, not even the reports of PCHR.

And there’s the laughable arrogance of a news organization which apparently sees only itself as a trustworthy source of news and yet, as The Electronic Intifada exposed in October, produces maps so wildly inaccurate that they place Jerusalem entirely within Israel, even though under international law the eastern part of the city, occupied by Israel in 1967, is part of the West Bank.

A news organization which places such little value on accurate reporting that its governing body, the BBC Trust, has ruled that BBC journalists can refer to Jerusalem as a wholly Israeli city because Israel has “de facto control over the entire city in a political, administrative and military sense.”

It’s a news organization, which while seemingly saying it can’t trust MEMO or the fact-collecting of PCHR, can’t get its own news reports right.

It defends its senior presenters such as Martha Kearney, of Radio Four’s World at One, when they falsely report that Israeli soldiers were killed on the same day that Rachel Corrie was crushed by an Israeli bulldozer in Gaza, and only admits to false reporting after seven months of twisting and turning in an attempt to justify Kearney’s erroneous remarks.

This is a news organisation which bends so far away from accurate reporting on Palestine and bows towards an Israeli viewpoint instead, that it even tries to blur the line on the occupation of Gaza and additionally tells its journalists to downplay the siege.

As The Electronic Intifada revealed last year, the BBC’s Online Middle East editor Raffi Berg sent an internal email to BBC journalists asking them to minimize Israel’s siege on Gaza in their reporting. The leaked emails were quickly posted, with approving comments, on a pro-Israel website. more

0 comments:

Post a Comment